Hoe kan het interieurontwerp de persoonlijkheid van de eigenaar beschrijven

Hoe kan het interieurontwerp de persoonlijkheid van de eigenaar beschrijven

Er zijn honderden, zo niet duizenden factoren die ons ontwerp vormgeven, parameters die vanaf het eerste gezicht de persoonlijkheid kunnen beschrijven van de eigenaar die in de ontwerplijn woont.  Ons bestaan draait om een unieke innerlijke factor. Onze relaties en onze unieke kwaliteiten, perspectief, interpretatie en dromen worden beïnvloed door duizenden, miljoenen factoren en toch zijn ze allemaal onderworpen aan die innerlijke factor: onze persoonlijkheid.

Door onze persoonlijkheid zijn we gedefinieerd, door het ademen we onze omgevingen, tonen we onze emoties, ups en downs. We geven onbewust vorm aan ons leven er omheen, zijn er aan onderworpen, het is de mysterieuze kracht die mensen aantrekt of afstoot. Persoonlijkheid dicteert alles indirect, het patroon dat we zullen kiezen, de kleur die we zullen verkiezen in verschillende onbekende situaties, de textuur die we geschikt, juist, comfortabel vinden. We kennen “het voelt goed”, we kennen “het past bij ons”. Onze persoonlijkheid is gevormd door de tijd en het kan sterk evolueren, maar het verandert nooit helemaal, we transformeren onszelf door allerlei soorten ervaringen, we leven.

Kijk om je heen, kijk naar het interieur dat je hopelijk koos, als het jouw opera is weet je waarom je het zo moest doen. Je houdt misschien niet van alles, maar je kunt het zeker niet ontkennen of niets leuk vinden. Een kwaliteit ontwerp is een die past bij de behoeften van de eigenaren, degene die goed kan worden gevoeld door de eigenaar en toegeschreven aan hem, zelfs als het niet door hem zo voorzien is. Door deze lenzen, maar aan de andere kant kunnen we het in omgekeerde richting zien.

Design praat over de eigenaar, een kwaliteitsontwerp maakt een statement voor zijn baasjes, het is zijn schuilplaats tussen een onbekende en chaotische omgeving en een stukje hemel. Dit buitengewone gevoel definieerde de zinsnede “er is geen plaats als thuis” waarin huis, landhuis, villa, kasteel en elke andere gekapselde of ingekapselde omgeving onderdrukt.

Verderop zullen we proberen bewoners te beschrijven en samen te vatten gezien door de lenzen van hun eigen ontwerp. Stelt u zich eens voor dat u een absoluut blanco woonkamer ziet zonder parameters, zonder verbinding met het exterieur, stelt u zich eens voor dat uw designlijn begint met de woonkamer. Hoe u ook kiest om te ontwerpen, de woonkamer zal de rest van uw huis vormgeven. In de woonkamer presenteren de meesten van ons onze sociale helft, onze algemene smaak, onze persoonlijkheid op de meest directe manier. Verder presenteren we je vijf huiskamers en proberen we in een paar woorden de persoonlijkheid van de bewoners te beschrijven.

Minder is meer

Ondanks het populaire geloof is het minimalistische interieurontwerp voor de meeste inwoners ondraaglijk. Met andere woorden, het is een stijl die een uiterst georganiseerd en efficiënt individu met een goed gedefinieerd patroon in kwestie van ontwerp beschrijft. Hij weet en denkt aan elke beweging in het interieurontwerp weken voor het te doen. Alles moet volgens plan gaan. Het minimalistische ontwerp beschrijft een gedurfde, maar oppervlakkige houding op het gebied van design.

Hij is onderworpen aan esthetische waarden en dit aspect is de belangrijkste factor in de besluitvorming, gevolgd door materiaalkwaliteit in combinatie met textuur en efficiëntie. Dit individu waardeert de meubels van Eames, zijn definitie van vintage is de leeftijd en het tijdperk van een eenvoudig minimalistisch item dat in zijn interieur zou passen.

Vijf woorden die de persoonlijkheid zouden beschrijven die het minimalistische interieurontwerp bewoont, zouden perfectionistisch, methodisch, efficiënt, vastberaden en introvert zijn.

Scandinavisch interieurdesign

De persoonlijkheid van de eigenaar die in zo’n ontwerp woont, waardeert dezelfde esthetische waarden met het duidelijke minimalistische ontwerp, maar vanuit een heel andere hoek. In deze scène plaatst ons individu comfort, gezelligheid en warmte boven efficiëntie, hij beschouwt gelijkaardige minimalistische lijnen en vlakken als de vorige eigenaar, maar hij ziet dit als een ondersteuning voor de objecten die zijn innerlijke kern bepalen. Hij presenteert meer van zichzelf door zijn ontwerp met behoud van sociale grenzen.

Voor hem is de gehechtheid aan het sociale leven heel belangrijk, hij hecht veel waarde aan zijn vrienden en hij geeft om hun comfort, dit is te zien door inrichting en aandacht voor comfort en vermaak. In het Scandinavische interieurontwerp wordt de aandacht meer gevestigd op de dialoog dan op de televisie. Onze bewoner vertrouwt op vrienden en connecties, op comfort en gezelligheid in een scène geschilderd door zijn persoonlijkheid.

In vijf woorden onze inwoner is vriendelijk, sociaal, geïnteresseerd in cultuur, mooi en elegant.

Pop art interieurdesign

Pop Art verscheen in dezelfde periode als de twee stijlen erboven en terwijl deze interieurontwerpen overeenkomsten hebben, is het eindresultaat heel anders. Pop art is zeker cool, zonder twijfel zijn deze interieurs zeer stijlvol, elegant en echt gedurfd. Het gebruik van felle kleuren en onconventionele kunstwerken is bijna verplicht. Het is een interieur met een heel verhaal erachter, elk item heeft inhoud.

In deze designlijn is het individu te lezen door de meubels die worden weergegeven, de stijl maakt een breed scala mogelijk. Elk item en detail kan worden geïnterpreteerd als een stukje geschiedenis in het leven van de bewoner. In tegenstelling tot zijn vrienden hierboven is hij veel dynamischer, intrigerender en mysterieuzer, allemaal misleidende kwaliteiten.

Hij waardeert zijn intimiteit en vermomt zijn persoonlijkheid op een positieve manier. Voor de gast is het tentoongestelde item een meubelstuk of kunst, voor hem een waardevol verhaal, een ervaring samengevat in een voorwerp. De designlijn kan onderdak bieden aan een individu met een grote interesse in kunst, geschiedenis en verschillende ongebruikelijke kleuren, hij heeft een complexe persoonlijkheid gedefinieerd door zijn eigen kijk op de wereld, meestal een heel andere kijk op het leven in vergelijking met de overgrote meerderheid.

In slechts vijf woorden is ons individu dat zo’n ontwerp bewoont complex, mysterieus, anders, elegant en fris.

Shabby Chic interieurdesign

Het Shabby chic interieurontwerp wordt vooral op het eerste gezicht gekenmerkt door elegantie. De bewoner van zo’n scène is zeker een gelukkig, positief, vriendelijk en sociaal mens. Hij is optimistisch en probeert deze gezonde houding ook daadwerkelijk te verspreiden in zijn sociale groep. Licht animeert luchtige, luchtige en kleurrijke interieurontwerpen. Hij koopt zelden nieuw meubilair, let op zijn leven, is een creatief en ingenieus klein schepsel.

Hij heeft een artistiek oog en weet wat hij wil. Voor de bewoners van zo’n interieurontwerp is het collectieve geheugen echt belangrijk, een meubelstuk dat veel belangrijk aspect in zijn leven heeft meegemaakt, krijgt waarden in het leven van de eigenaren. Hij kijkt naar een item; hij houdt toezicht op de esthetische waarden en kwaliteit zonder ze te verliezen. Deze stijl is zeker een moeilijke stijl om onder de knie te krijgen. Een overdosis van kleuren en textuur wordt fataal voor een dergelijk ontwerp.

Vijf hoofdkenmerken van ons individu zouden zijn: charismatisch, zeer sociaal, artistiek, fris en verliefd op de natuur.

Vintage interieurdesign

Vintage interieurdesign is complex en uniek. Dit ontwerp weerspiegelt altijd een zeer unieke bewoner, want het is opmerkelijk, opmerkelijk anders. Naast de sofa, fauteuils en een eventueel bureau, is elk vintage interieurontwerp op een andere manier toegerust. De esthetische waarde van zo’n interieur is ingeperkt tot accessoires en kleine details, terwijl voor de bewoner van een dergelijk ontwerp de voorwerpen dragers zijn van stijl in duidelijk aangeduide periode.

Kennelijk zijn er verschillende ontwerpmotieven die worden opgeroepen in meer vintage interieurs, maar zijn in 99% van de gevallen anders gemaakt. Sommige noemenswaardige voorwerpen zouden de lederen reiskoffers, de Britse vlag, oude historische kaarten, gedematerialiseerde boten of boten in glazen flessen kunnen zijn.

Deze hoge mate van personalisatie definieert zeer unieke individuen. Bij een designverandering in zijn interieurdesign weet het individu direct of het goed of fout is, hij weet al precies wat hij wil, en de drive om precies dat item te krijgen zal zijn tijd en middelen verbruiken, en wijst op een vastberaden en gemotiveerd individu.

Vijf kenmerken van de bewoner zou zeer complex, vastberaden, gemotiveerd, goed gelezen en perfectionistisch.

Japans interieurdesign

Japanse interieurdesign is veel strenger dan andere design stijlen, de bewoner van zo’n designlijn is het in een permanente relatie en onderlinge afhankelijkheid met de omgeving. Van alle designlijnen waardeert hij het meest de essentie van de dingen, de innerlijke substantie van een item, hij kent de waarde van natuurlijk licht, de waarde van een eenvoudig, luchtig, natuurlijk ontwerp, hij koestert eenvoudige dingen terwijl hij goed georganiseerd is.

Japanse interieur design is veruit een van de meest restrictieve stijlen, omdat het gebonden is aan de buitengewone Japanse cultuur. De inwoner van een puur Japanse interieurdesign zou geen compromissen accepteren en zou het bestaan niet bemoeilijken een complex interieurdesign.

De bewoner van het Japanse interieurdesign zou eenvoudig, positief, georganiseerd, energiek en geestig.

Klassiek interieurdesign

Het klassieke interieurdesign heeft geen introductie nodig. De bewoner van deze designlijn respecteert de tijdloze schoonheid, de oorsprong. Hij is nobel elegant, hij is geïnteresseerd in cultuur, politiek en geschiedenis, hij waardeert comfort in grenzen die zeer goed getrokken worden door esthetische waarden. Een item in zijn interieur ontwerp vertegenwoordigt een stukje geschiedenis, het heeft een duidelijke herkomst, alles dat zich aansluit bij zijn scène moet zo nobel en elegant als hij, hij zorgt ervoor dat er niets doorgaat. Op dezelfde manier beschrijft de stijl een tamelijk starre persoonlijkheid, een persoonlijkheid die tegenwoordig zelden wordt gezien, een zeer complexe.

Voor hem is er een ongeschreven wetboek voor zijn hele leven, de persoonlijkheid wordt beïnvloed door een doorgeefluik in alle zaken, niet alleen in ontwerp, hij zal dit ontwerp nooit materialiseren met  een diepe ruimte met enorme glazen muren, hij zal nooit een Dodge, Ford, Hyundai of Peugeot rijden omdat hij van die auto’s houdt, hij zal houden van een Mercedes a Maserati of Bentley.

In vijf woorden is ons individu nobel, charmant, rechtop maar toch star en tijdloos.

De bovenstaande gedachten beschrijven algemene karakters, personages, individuen die zouden passen bij de geïllustreerde ontwerpen op basis van algemene principes. Vandaag de dag, in deze chaos waarin we leven, is niets meer uit het boekje. We kunnen geen portret schilderen op basis van zijn interieurontwerp, vooral omdat dit wordt beïnvloed door duizenden factoren, waarvan er drie noemenswaardig zijn. De interieurarchitect, financiële status en de architectuur van het gebouw.

Dit zijn factoren die de creativiteit en de smaak van de persoonlijkheid zullen prikkelen van de persoon die erachter zit. In een ideale wereld echter, waarin iedereen vanaf nul zou beginnen en de schepper van zijn eigen ontwerp zou zijn, zijn we van mening dat de bewoners die de bovenstaande stijlen gebruiken de beschreven eigenschappen zouden hebben.

De hierboven beschreven designontwerpen kunnen natuurlijk sterk worden aangepast aan de complexiteit en uniciteit van elke bewoner, want er is niets mooiers in deze wereld dan onze verschillen, ze maken ons uniek, en net als wijzelf, als een verlengstuk van wie we zijn, zal het ideale ontwerp voor ieder van ons, zonder twijfel, uniek en prachtig zijn.